Από Ιατρικής Άποψης, Ίσως Κοιμάσαι Υπερβολικά

Από Ιατρικής Άποψης, Ίσως Κοιμάσαι Υπερβολικά

Ξέρουμε ότι η χρόνια στέρηση ύπνου μπορεί να έχει επιπτώσεις στην υγεία, αλλά ερευνητές αποκαλύπτουν ότι και ο πολύς ύπνος μπορεί να είναι μεγάλο πρόβλημα. Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Neurology δείχνει ότι ο υπερβολικός ύπνος συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο εγκεφαλικού. Σύμφωνα με τη μελέτη, όσοι κοιμούνται τακτικά περισσότερες από εννιά ώρες τη νύχτα και πολλές ώρες το μεσημέρι, είχαν 85% μεγαλύτερη πιθανότητα να πάθουν εγκεφαλικό σε σχέση με όσους κοιμούνται μετρίως.

Οι ερευνητές μελέτησαν 31.750 άτομα στην Κίνα σε διάστημα έξι ετών, που δεν είχαν ιστορικό εγκεφαλικού ή καρδιακών προβλημάτων και η μελέτη αφορούσε την υψηλή πίεση, τον διαβήτη και το κάπνισμα (πράγματα που μπορεί να επηρέαζαν τον κίνδυνο εγκεφαλικού). Η ομάδα ανακάλυψε ότι άνθρωποι που κοιμούνται πάνω από εννιά ώρες τη νύχτα, είχαν 23% μεγαλύτερο κίνδυνο απ’ όσους κοιμούνταν επτά ή οκτώ ώρες (αυτό το ανέφεραν οι συμμετέχοντες, άρα οι αριθμοί μπορεί να μην είναι ακριβείς).

Για όσους κοιμούνταν πάνω από εννιά ώρες το βράδυ και 90 λεπτά μέσα στη μέρα, ο κίνδυνος ανέβαινε στο 85%. Ο συσχετισμός ανάμεσα στη διάρκεια του ύπνου και τον κίνδυνο εγκεφαλικού εντείνεται με την ηλικία ή την εμφάνιση κάποιας πάθησης, όπως υπέρταση, υπερλιπιδαιμία, διαβήτη και παχυσαρκία. «Είναι λογικό να υποθέτουμε ότι αυτοί οι παραδοσιακοί παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου μπορεί να εντείνουν τις επιβλαβείς συνέπειες του ύπνου μεγάλης διάρκειας και του πολύ μεσημεριανού ύπνου στην εμφάνιση εγκεφαλικών», έγραψαν οι ερευνητές στη μελέτη (σημείωση: σύμφωνα με τους ερευνητές, οι νεότεροι γενικά κοιμούνται λιγότερο από τους μεγαλύτερους εν μέρει, επειδή έχουν λιγότερο χρόνο λόγω κοινωνικών υποχρεώσεων).

Η χειρότερη ποιότητα ύπνου, επίσης, συνδεόταν με μεγαλύτερο κίνδυνο εγκεφαλικού: όσοι ανέφεραν κάτω του μετρίου ποιότητα ύπνου ήταν 29% πιο πιθανό να πάθουν εγκεφαλικό σε σχέση με όσους κοιμούνταν καλά (Ο λίγος ύπνος δεν φαινόταν να έχει κάποια σχέση με το εγκεφαλικό, σύμφωνα με τη μελέτη).

Το πρόβλημα, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν έχει να κάνει με τον ίδιο τον ύπνο, αλλά μάλλον με την καθιστική ζωή και την υψηλότερη χοληστερίνη που τείνουν να έχουν όσοι κοιμούνται πολύ (εκτός από τον πολύ χρόνο που περνάει κάποιος που κοιμάται πολύ στο κρεβάτι, ο πολύς ύπνος μπορεί να προκαλέσει περισσότερη εξάντληση, παγιδεύοντας κάποιον σε έναν κύκλο πιο καθιστικής συμπεριφοράς, σύμφωνα με παλιές έρευνες). Μπορεί να υπάρχουν και κάποιες συννοσηρότητες ή λανθάνουσες παθήσεις.

Όπως το έθεσαν οι ερευνητές, «Οι μηχανισμοί του συσχετισμού της μεγάλης διάρκειας ύπνου και του μεσημεριανού ύπνου με τα εγκεφαλικά, δεν είναι απολύτως κατανοητοί». Ο ύπνος, βράδυ και μεσημέρι, δεν είναι επιβεβαιωμένες αιτίες εγκεφαλικού – αν και δεν μπορούμε να το αποκλείσουμε τελείως ακόμα σύμφωνα με τους ερευνητές – αλλά είναι σαφές ότι άνθρωποι που κοιμούνται πολύ, τείνουν να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. Η πλειοψηφία δεν κοιμόμαστε όπως πρέπει, κάποιοι πέφτουμε κάτω από τις εφτά ώρες και άλλοι κοιμόμαστε πολύ περισσότερο απ’ όσο χρειαζόμαστε. Για το καλό της καρδιάς σου πρέπει να έχεις μέτρο – ακόμη κι αν το snooze είναι το καλύτερο κομμάτι της ημέρας σου.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο VICE US.

Για τα καλύτερα θέματα του VICE Greece, γραφτείτε στο εβδομαδιαίο Newsletter μας.

Περισσότερα από το VICE

«Το Μισό μου Πρόσωπο Ήταν Διαλυμένο» – Πώς Επιβίωσα Από τα Βασανιστήρια σε μια Φυλακή του Εκουαδόρ

Τι Είδαν οι Έλληνες στο YouTube Μέσα στο 2019

O Xρόνιος Πόνος Βελτίωσε τη Σεξουαλική μου Ζωή

Ακολουθήστε το VICE στο Twitter, Facebook και Instagram.


Ρεπορτάζ : Julia Ries Σύνδεσμος

Άλλα τελευταία άρθρα Κατηγορίας