Adversary F-5N: Αναβάθμιση χαμηλού κόστους πέραν της προσομοίωσης απειλής ‘MiG-21’

Adversary F-5N: Αναβάθμιση χαμηλού κόστους πέραν της προσομοίωσης απειλής ‘MiG-21’

Μοιραστείτε το άρθρο

Προς την αναβάθμιση των «εχθρικών» μαχητικών F-5E/N Tiger II που χρησιμοποιεί σε ρόλο ‘Adversary’ προσανατολίζεται το αμερικανικό Ναυτικό αναζητώντας λύσεις χαμηλού κόστους οι οποίες θα ενισχύσουν την «Ερυθρά Αεροπορία» του προσφέροντας όμως κάτι περισσότερο από την προσομοίωση απειλής επιπέδου ‘MiG-21’.

Σύμφωνα με την αμυντική επιθεώρηση Jane’s, ο στόλος των ‘Adversaries’ γλύτωσε τις περικοπές και το Ναυτικό θέλει να τον κρατήσει αξιόμαχο πέραν του 2030 για την υποστήριξη της εκπαίδευσης στις αντίπαλες τακτικές και απειλές που ίσως αντιμετωπίσουν υπό συνθήκες μάχης τα πληρώματα των Μοιρών του Στόλου.

Το Ναυτικό και οι Πεζοναύτες διαθέτουν τρεις Μοίρες Εφεδρείας εφοδιασμένες με F-5N, όπως χαρακτηρίστηκαν τα αεροσκάφη που αποκτήθηκαν από την Ελβετία όταν ο τύπος αποσύρθηκε στο πλαίσιο περικοπών δαπανών, συν τρία διθέσια… ‘Frankentiger’ –συνδυασμός ατράκτων F-5F με το οπίσθιο τμήμα ελβετικών Tiger. Η συγκεκριμένη προμήθεια είχε χαρακτηρισθεί τότε ως «αντίστροφη προμήθεια FMS» και είχε ως αποτέλεσμα την τόνωση των ‘Adversaries’ με αεροπλάνα που είχαν χαμηλές ώρες (2.500 κατά μέσον όρο) εν σχέσει με τα F-5E/F τα οποία ήταν φορτωμένα με 7.000 ώρες.

Επίσης, τα 44 ελβετικά τζετ διέθεταν ραντάρ, βελτιωμένο αδρανειακό σύστημα ναυτιλίας, δυνατότητα έγκαιρης προειδοποίησης εγκλωβισμού από ραντάρ (RWR) και ανάρτησης εκτοξευτών αναλωσίμων (chaff /flare) καθώς και σύστημα anti-skid. Χωρίς αυτά, τα αεροσκάφη aggressors του Ναυτικού και των Πεζοναυτών θα είχε υποχρεωθεί σε απόσυρση μέχρι το οικ. έτος 2007 λόγω εκτίναξης του κόστους υποστήριξής τους.

Τα μικρά ευέλικτα μαχητικά της Northrop θεωρούνται ιδανικά για τον ρόλο της προσομοίωσης εχθρικής απειλής καθώς είναι απλά στην συντήρηση, χωρίς πολύπλοκα συστήματα, με μικρό λειτουργικό κόστος. Μάλιστα είναι τόσο απαραίτητα που το υπουργείο Άμυνας ενέκρινε στον προϋπολογισμό του οικ. έτους 2020, ύψους 718 δισ. δολαρίων, πιστώσεις 39,7 εκατ. δολαρίων για την προμήθεια 22 ακόμη ελβετικών F-5E/F προς ενίσχυση ή αντικατάσταση –για όσα κριθεί απαραίτητο– των 43 αεροσκαφών που επιχειρούν με τις Μοίρες VFC-13 ‘Saints’, VMFT-401 ‘Snipers’ και VFC-111 ‘Sun Downers’.

Το πρόβλημα είναι ότι τα αεροσκάφη, όπως είναι σήμερα, προσομοιάζουν ρεαλιστικά μόνο απειλές επιπέδου MiG-21, περιορισμός ο οποίος για να ξεπεραστεί θα πρέπει το Ναυτικό να εκσυγχρονίσει τα αεροπλάνα των ‘Adversaries’. Υπενθυμίζεται ότι στον τομέα της παροχής εκπαίδευσης έχουν μπει και ιδιωτικές εταιρίες –τον Οκτώβριο η USAF ανέθεσε σε τέσσερεις εταιρείες συμβόλαια ύψους 6,4 δισ. δολαρίων για υπηρεσίες AdAir (adversary air) με πενταετή διάρκεια.

Η Tactical Air Support Inc. (TacAir) με έδρα το Reno της Νεβάδα απέκτησε το 2017 έναν στόλο 21 πρώην ιορδανικών F-5E/F ξεκινώντας άμεσα την αναβάθμισή τους στις εγκαταστάσεις της στο St. Augustine της Φλόριντα. Στα τέλη του περασμένου έτους η εταιρία κέρδισε από το αμερικανικό Ναυτικό ένα πενταετές συμβόλαιο ύψος 107 εκατ. δολαρίων για την παροχή υπηρεσιών adversary, πέραν της εκπαίδευσης πληρωμάτων αέρος και σκαφών επιφανείας στην αντιμετώπιση ηλεκτρονικών απειλών.

Παρά την ηλικία τους, τα F-5 έχουν δυσκολέψει πολλούς ‘hot-shot’ χειριστές σε εικονικές εμπλοκές ενώ η εκπαίδευση DACT (Dissimilar Air Combat Training) που παρέχεται με τα F-5N εξοικονομεί κόστος συντήρησης και ώρες πτήσης από την ωφέλιμη ζωή μαχητικών πρώτης γραμμής όπως τα F/A-18 Hornet και F/A-18E Super Hornet.

Αλέξανδρος Θεολόγου

Μοιραστείτε το άρθρο


Ρεπορτάζ : Alexandros Theologou Σύνδεσμος

Άλλα τελευταία άρθρα Κατηγορίας